Review: Greenhouse Mini Kas



Zomerkriebels! Dat kreeg ik van het maken en stylen van deze super leuke mini kas. Ik plukte wat vrolijke bloemen langs de weg, zette er een plantje en een mooi kaartje in, en maakte met veel plezier foto's van dit mooie pronkkastje. Dat is tenminste waarvoor ik deze kas gebruik, als plekje om mooie spulletjes tentoon te stellen. 
De bedenkers, Design House Stockholm, hadden echter een iets andere insteek toen ze deze kas op de markt brachten. Nieuwsgierig naar hun oorspronkelijke idee? Lees dan verder! 




Terwijl ik dus zo 'eigenwijs' ben geweest om dit kastje als pronkplekje te gebruiken voor mooie accessoires, zien de designers van de Greenhouse vooral als middel om de natuur in huis te halen. 
Mocht je bijvoorbeeld genoeg ruimte hebben op je aanrechtblad of vensterbank, dan kun je de kas, van 56 cm. breed en 32 cm. diep, gebruiken om je kruidenplanten in te kweken. Zo heb je dit altijd bij de hand. Super handig! 
Helaas leent onze keuken hier zich niet voor (lees: te klein) en is de vensterbank bij de eettafel te ondiep. Ik heb de kas voor de foto's wel even op de vensterbank in de woonkamer neergezet, maar dan oogt het geheel erg vol. Daarom kwam ik op het idee om de kas een plekje te geven op het dressoir en 'm vrolijk aan te kleden. Ik zocht altijd al een mooi pronkkastje en ik vind dat de kas zo ook prima dienst kan doen. Het is toch ook een prima plek om dit soort design accessoires in te laten pronken?

Mocht dit formaat van deze kas nu voor jou juist nét een maatje te klein zijn, dan heeft de Greenhouse ook nog een 'grote broer'. Deze is bijna een meter breed en 135 cm. hoog, mocht je kiezen voor de versie met het bijpassende onderstel. 



Het Scandinavische 'Design House Stockholm' ziet zichzelf als zogenoemde 'uitgever' van design, met de ontwerpers als auteurs. Ze ontwikkelen en produceren de ontwerpen van (inter)nationale designers en laten ontwerpers vrij in hun inbreng. Ze bieden daarmee een platform voor producten met een vernieuwend concept en karakter.
Bij MisterDesign kun je terecht voor verschillende producten van dit platform, zoals bijvoorbeeld het Knot kussen of de Manana vloerlamp, maar dus ook de Greenhouse kassen van Atelier 2+.

Atelier 2+ bestaat uit het duo Ada Chirakranont en Worapong Manupipatpong dat sinds 2010 een eigen studio in Bangkok heeft. Hun werk zweeft, zoals ze het zelf zeggen, ergens tussen kunst, design, theorie en praktijk. Daar zijn de kassen ook een goed voorbeeld van. 
Hun verblijf in Zweden was de inspiratie voor het ontwerp van de kassen. Ze wilden de natuur in huis brengen. Bij het ontwerpen van de kassen ging het duo uit van het woord 'handgemaakt'. Dit woord interpreteerden zij niet alleen letterlijk, door de manier waarop de kassen vervaardigd zijn, maar ook figuurlijk, door de manier waarop je er mee omgaat. Je verzorgt de planten die erin staan met de hand, waardoor de term 'handgemaakt' voor jou, als gebruiker, van toepassing blijft. 



De mini kas is gemaakt van essenhout en glas. Het bovenstuk kun je in zijn geheel optillen en daarmee losmaken van de onderkant. Daarin zit een gegalvaniseerde metalen bak die geschikt is voor het planten van groen. Dus: aarde erin en stekjes of kruidenplantjes planten. 
Aan de voorkant kun je klep opendoen en deze openhouden met de meegeleverde houten steun. Zo kun je er gemakkelijk bij met de gieter of plantenspuit. Het glas is licht getint, waardoor je plantjes bij fel zonlicht niet zullen verbranden. 


Op deze laatste foto's zie je de Greenhouse op onze vensterbank staan. Dat geeft, in combinatie met de vouwgordijnen, een mooi effect. 
Ik durf jullie bijna niet te vertellen waar het kastje nu staat, maar ik doe het toch, omdat misschien nog inspiratie geeft (mocht je dat nog nodig hebben). ;) 
De kas staat namelijk nu op de slaapkamer met daarin een verzameling boeken, foto's en dierbare spulletjes. Misschien niet gangbaar, maar zoals ik al zei vind ik het niet alleen een kas, maar ook echt een heel mooi pronkkastje. Soms mag je best een beetje eigenwijs zijn. 
Waarvoor zou jij de Greenhouse gebruiken?

Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met MisterDesign. Ik heb hiervoor zelf stylingfoto's gemaakt. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk of product.

Reacties