Shopping: Mijn 'Retro Nordic' favorieten


Een vleugje retro is in vele interieurs tegenwoordig echt niet meer weg te denken. Verschillende merken en designers verwerken invloeden uit de jaren '60 in hun ontwerpen, waardoor ook hedendaagse objecten die 'retro-vibe' hebben. Ook zijn bijvoorbeeld de kasten en salontafels uit de 60's weer volop in trek. 
Zelf houd ik vooral van de mix tussen vintage en modern/Scandinavisch design. Onze bank en fauteuil zijn, met hun kenmerkende houten pootjes, hier een goed voorbeeld van. 
Laat ik nu een Nederlands designmerk hebben ontdekt waarbij deze stijl ook naar voren komt. Het merk Ruijch ontwerpt design meubels met zowel retro, als Scandinavische invloeden. Hun productlijn bestaat uit verschillende kasten, dressoirs en tafels. In deze blogpost laat ik jullie graag zien wat mijn drie favorieten zijn uit de 'Retro Nordic collectie' van Ruijch



1. Eettafel



Deze prachtige Retro eettafel heeft mijn hart eigenlijk wel een beetje gestolen. Het is dat wij al een hele mooie ronde eettafel hebben (en ik daar ook nog steeds heel blij mee ben), maar anders had ik het wel geweten. Ik vind vooral de combinatie tussen het mat witte blad en de blank houten poten erg mooi. De eettafel is verkrijgbaar in verschillende lengtes, variërend van 180 tot 240 centimeter lang, allemaal zijn ze 90 centimeter breed.
Door de lichte materialen combineert de tafel mooi met verschillende soorten stoelen. In de styling hierboven is gekozen voor stoelen in lichte kleuren om het 'Nordic' karakter van de tafel te benadrukken, maar scroll je even terug naar boven dan zie je dat de notenhouten stoelen juist de retro-kant benadrukken.
Extra leuk: er is ook een mooie salontafel met dezelfde uitstraling verkrijgbaar!



2. Dressoir


Dit Retro Nordic dressoir heeft wederom die frisse eigentijdse, maar ook retro uitstraling. Net als de eettafel is het dressoir uitgevoerd in krasvast wit mdf en heeft het een onbewerkt houten onderstel. 
Er is ook een tv-meubel met dezelfde looks, echter staat dit dressoir net iets hoger op de poten. Beide vind ik mooi, bovendien bieden beide meubels veel opbergruimte. Zo heeft deze kast aan de linkerkant twee schuifdeuren, een vak met een draaideur en aan de rechterkant een lade en een open vak. Daardoor lijkt deze kast mij niet alleen heel praktisch in gebruik, maar ook nog eens een object wat zich mooi leent voor een leuke styling. 
Ik zou deze kast aankleden met een mooie tafellamp, bijvoorbeeld de leuke Ruijch Astro lamp van Kranen/Gille, en ik zou verschillende planten neerzetten (urban jungle + retro = gouden combi, lijkt mij!). Het open vak zou ik gebruiken om boeken en mooie tijdschriften een plekje te geven. Apparatuur kun je er trouwens ook goed in kwijt, doordat er een kabeldoorvoer in het open vak is verwerkt. 


3. Opbergkast


Benoemde ik net al even dat het dressoir veel opbergruimte biedt, dat is bij deze opbergkast zeker ook het geval! De ontwerpers van Ruijch benaderen met deze kast weer het 60's gevoel, maar dan strakker en helemaal van nu. 
De opbergkast heeft twee deuren aan de bovenkant en twee deuren aan de onderkant. Tussen deze deuren bevinden zich links een lade en rechts een open vak. Alle deuren en lades zijn te openen door middel van een druksysteem. Achter de deuren bevinden zich uitneembare, in hoogte verstelbare legplanken. Ondanks dat de kast vrij hoog is, vind ik deze niet massief ogen. De houten pootjes brengen wat lucht in het geheel en maken het net even anders dan anders. Het formaat van de kast spreekt mij ook aan. Voor nu zou ik er geen plekje voor hebben, maar wie weet ooit in een ander huis!


Dit waren mijn favorieten uit de Retro Nordic collectie! Zit er voor jou ook iets bij? 



Deze blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met MisterDesign. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van persbeelden. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk of product.

Reacties